Noniin, kun nyt blogi aloitettiin niin vaikerretaan oikein kunnolla. Tuskin pääsin energiansäästölampuista eroon kun jo tuli mieleeni tämä valtavan ihanan raivostuttava valtion holhoaminen.

Joku on saanut päättäjät ympäripuhuttua jotta liikenteessä ei satu enää mitään kun asennetaan teille kamerat ja pudotetaan nopeusrajoitukset alas. Kameroita on lisätty melkoisesti mutta nyt hämmästellään kun tänä vuonna (2007) on liikenteessä kuollut ennätysmäärä ihmisiä. Eikös niiden kameroiden pitänyt suojella kolareilta? Epäilen että onnettomuuksien taustatekijät ovat aivan muualla.

On aivan selvä että nopeusrajoituksia alentamalla myös vauriot kolaritapauksissa pienenevät. Mutta missä menee raja. 60-luvulla kun autot oli tekniikaltaan mitä oli sai ajaa niin kovaa kun halusi. 80-luvulla oli jo nopeusrajoituksia mutta autot ominaisuuksiltaan vielä kaukana nykypäivästä. Nyt, kun autot kulkee vakaasti yli kahtasataa niin pudotetaan nopeusrajoituksetkin alas. Toki yksi muuttuja on liikenteen määrän kasvu mutta tuolla syrjäseuduilla ajellessa ei ole ollut lainkaan sellaisissa ruuhkissa kuin Itä- ja Keski-Euroopassa matkaillessa. Siellä on isoilla teillä 90 rajoitus.

Naurettavaa on nämä talvinopeusrajoitukset. Kun samalla tiellä saa kesällä ajaa satasta niin talvella se onkin yhtäkkiä vaarallisempaa. Mikäs sen tien muuttaa vaarallisemmaksi talvella? Lumi ja jää tietenkin mutta kun tielle on ajettu lähes aina suolaa niin tie on käytännössä sula. Niinä päivinä kun tie on jäinen tai sohjoinen ei huvita ajaa edes sallittua 80km/h. Suurimman osan ajasta tie on hyväkuntoinen ja vähän liikennöity.
Kun liikenneministeriö sai ajettua talvinopeusrajoitukset Suomeen keksi tiepiirit seuraavaksi että hyvä konsti saada valtiolta määrärahoja teiden ylläpitoon on vaatia talvinopeusrajoitus jätettäväksi voimaan myös kesäksi. Nyt siis ennen 100km/h rajoituksella oleva tie on kesät ja talvet 80km/h tie. Miten kävi talvinopeusrajoituksen? Yhtäkkiä todetaan että voi sillä tiellä sittenkin ajaa yhtä kovaa kesät ja talvet vaikka talvella on pimeämpää, liukkaampaa ja sohjoisempaa.

Kaiken huipuksi pienillä mutkaisilla maalaisteillä ja jopa hiekkateillä saa ajaa kesät ja talvet 80km/h ja se on täysin turvallista. Toki liikenteen vaarallisuus on kiinni myös muun liikenteen määrästä ja kai juuri tähän perustuu tuo isojen teiden tehostettu valvonta.
Seuraavaksi voisi pohtia miksi nykyään ei ihmisillä pysy se auto lapasissa. Tokihan sitä ennenkin sattui onnettomuuksia mutta rohkenen väittää että nykyään on ratissa sellaisia tumpeloita että jos niistä oikeasti tietäisi ei uskaltaisi liikkua ulkona ollenkaan. Olen itse opetellut kortin saatuani ajamaan jääradalla. Ei millään ralliautolla vaan aina sillä autolla joka oli alla. Paitsi että luisussa ajo oli hauskaa niin toi se hyvän tuntuman autoon. Kun liikenteessä sattui jäinen kohta ja auto lähti luisuun ei enää kiinnittänyt mitään huomiota siihen että auto on luisussa vaan normaaleilla ajorutiineilla siirsi auton sinne minne pitääkin. Olin kerran erään puolitutun kyydissä joka ajoi suorilla 80km/h mutta mutkan tullen veti liinat kiinni ja körötteli kuuttakymppiä "kun oli niin liukasta". Sattuipa sitten että mutkassa auto hieman kevensi perää johon reaktio oli ratti täynnä käsiä ja hillitön ylikorjaaminen.
Sittemmin on se kotikunnan ylläpitämä jääratakin lopetettu kun lama vei rahat. Uutta ei ole perustettu joten harjoitellaan nyt sitä luisussa ajoa sitten vaikka liikenteen seassa.

Väitän että yksi merkittävä syy nykyisiin onnettomuustilanteisiin on nykyautojen hyvä tekniikka. Kun omalla kotterollani ajan sataa kahtakymppiä saa ratista tehdä jatkuvasti korjausliikkeitä tien routavaurioiden ja tuulenpuuskien mukaan. Ei auto mikään pommi ole mutta 80-luvulla autot olivat tuollaisia. Kaverin kyydissä kerran motarilla tuli lähdettyä ohitukseen ja pienen spurtin jälkeen kaveri painoi melko rajusti jarrua. Ihmettelin mitä tapahtui ja hän totesi pelkäävänsä poliiseja. Ehdin nähdä mittarissa lukemat 170km/h. SIIS OIKEASTI! Tuntui kuin omalla autollani olisi ajanut kahdeksaakymppiä. Auto oli niin eleetön ja mukava että oli kyllä kiva kun ei ollut itse puikoissa vain sai vetää nahkaistuimella unta palloon. Renkaat vain pikkuisen suhisivat ja radiosta kuului rauhoittavaa musiikkia. TÄSSÄPÄ SE SYY ONKIN; autot on liian mukavia. Kun tuntuma tiehen häviää ja ESP ja ASB hoitaa ohjauksen niin voi keskittyä autoradion räpläämiseen tai puhua puhelimessa. Vaikka olisi handsfree niin itse ainakin olen ajanut satakin kilometriä muistamatta matkasta mitään kun on ollut kiva jutella tyttöystävän kanssa niitä näitä.

Autoja ei saa turvattomammiksi, nopeusrajoituksia saa alemmiksi, teille saa kaikenlaisia kaiteita mutta olisiko sittenkin helpompi ottaa liikennekasvatus kouluun oppiaineeksi ja opettaa ihmiset ajamaan niitä autojaan. Tässä mennään perse edellä puuhun. Ensin on päästetty ajotaidot hunningolle ja nyt asiaa korjataan helpoimmalla mahdollisella tavalla. Kaiken lisäksi tämä tapa tuottaa valtiolle sakkotuloina 3-4 kertaa siihen sijoitetun rahan takaisin!!!