Lähes jatkuvasti perustellaan monien palveluiden vähentämistä sillä että ko. asia on tuottamaton tai tuottaa tappiota. Otetaan esimerkiksi junavuorot joista halutaan lopettaa ne joihin ei riitä matkustajia kattamaan kulut. VR haluaisi poimia rusinat pullasta ja jättää huonot vuorot ajamatta.

 

Hiukan samaa asiaa sivuaa linja-autovuorot joiden selvityksissä muistetaan mainita kuinka jokin linja tai vuoro on kannattamaton. Lähes jatkuvasti lopetetaan yhteiskunnan palveluja joiden perusteluihin muistetaan mainita kuinka asia ei kannata.

 

Nykyään esimerkiksi hyvin moni auton varaosaliike toteaa tiskillä "ei ole mutta tilataan". Siinä vaiheessa sanon yleensä että "kiitos, tilaan itse - netistä". Tiedän pari varaosaliikettä joilla on niin suuri varasto kaikenlaista osaa että on ihme että he sanovat "ei ole, tilataan". Tässä vaiheessa useimmat arvaavat missä liikkeissä asioin mieluiten.

 

Koko tämän alustuksen pointti on kysymys; onko kaikki tuottamaton oikeasti tuottamatonta? Jos liiketoiminta pilkotaan tarpeeksi pieniksi palasiksi voidaan hyvin löytää ne tuottamattomat osat - ja lakkauttaa ne. Monilla työpaikoilla on näin tehty - pilkottu talo palasiin ja ulkoistettu tai lopetettu ns. tuottamaton.

 

Pitäisikö useammin kuitenkin hieman miettiä kokonaisuutta ja miten tuottamaton asia toimii esim. markkinointina. Hyvin nopeasti automiehien keskuudessa leviää tieto ettei jostain varaosaliikkeestä löydy varastosta mitään vaan kaikki tilataan. Siihen liikkeeseen ei viitsitä mennä ostamaan edes sitä perusöljyä - jota takuulla varastosta löytyisi. Mennään mieluummin tuttuun taloon josta löytyy kaikki. Työpaikoilla ulkoistetaan tukipalvelut (se osasto joka on vastannut asiakkaan puheluun ongelmatilanteissa) ja kohta asiakas on kärmeissään koska vanha tuttu hänen asiansa tunteva asiakaspalvelija on irtisanottu ja puhelimeen vastaa hoonoa soomea puhuva Eestiläinen. Asian selvittämiseen menee viisi kertaa kauemmin vaikka kyse on siitä samasta asiasta joka toistui silloin viisi vuotta sitten - kyllähän se entinen asiakaspalveluosasto tämän olisi muistanut.

 

Julkisen liikenteen ei tarvitse markkinoida. Ei tarvitse antaa kuvaa että on laaja valikoima vuoroja kaikkina vuorokauden aikoina. Ei tarvitse koska asiakkailla ei ole vaihtoehtoja. On ns. monopoli. 

 

Tai - on sentään vaihtoehtoja - minä valitsen yleensä oman auton.